Teimme tyttären kanssa kevään ensimmäisen luontokuvareissun rantapolulla. Kenet me kohtasimmekaan? Lumotun prinssin!!!

1336067617_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Meistä ei ollut taian särkijäksi. Molemmilla on jo omat prinssinsä ja emme ole edes aitoja prinsessoja, joten nostimme hyisestä hyyhmästä prinssin ojan penkalle odottelemaan prinsessaa ja/tai lämpimämpää päivää.

Pelastimmeko prinssin turhaan, sillä kanavassa uiskenteli tämä saalistaja:

1336067877_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Juoksin kanavan vartta kilpaa minkin kanssa. Meillä oli muutama viikko sitten kotirannassa minkinloukku pyytämässä. Emme saaneet saalista. Liekö ollut pilkkimäni kiiski väärä syötti. Näyttäisi siltä, että loukun paikka olisikin rantapellon laidassa kanavan varressa. Jos tämä otus pesii rannalla, eivät sorsan ja uikun poikaset ole pitkäikäisiä.

Kotona vilkaisin myös tyttären kuvia samalta reissulta. Hän kuvaa erilaisilla asetuksilla kuin minä. Hänellä oli manuaaliset asetukset ja minä kuvaan yleensä aukon esivalinnalla ja lievällä ylivalotuksella. Oli hauska vertailla, miten asetusten vaihtaminen vaikuttaa kuviin. Minä käytin telezoomia ja hän normaalia pikkuzoomia. Jos teillä on järkkäri, kannattaa kokeilla eri asetuksia. Tunnelma kuvissa muuttuu kummasti.

Lopuksi kuva siitä, miten käy, jos ei liiku ja pääsee hivenen sammaloitumaan.

1336068421_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Minä olen jo siirtynyt ulkotöihin. Tänään olen saanut niskaani vettä, räntää, rakeita ja lunta. Aurinko paistoi silloin, kun piti Oulusta hakea uudet oksaleikkurit. Näin se kevät keikkuen tulevi. Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua teille!