Olen asunut tämän järven rannalla jo yli kaksikymmentä vuotta. Pari päivää sitten ihmettelin, että miten sorsien joukossa on yksi melkein musta "sorsa". Eilen syöksyin ottamaan otuksesta muutaman kuvan. Lintua ei löytynyt lintukirjan vesilintuosastolta. Näytin kuvia miehelleni, joka tunnisti linnun nokikanaksi. Minä väitin, etteivät nokikanat ui, vaan tarpovat pitkin liejuisia rantoja. No, nokikanahan se oli. Lisäksi lintukirjan mukaan nokikanat kellevat kuin pullon korkit.

Takavuosina järvellä on pesinyt paljonkin nokikanoja. Niitä on jopa metsästetty. Jossakin vaiheessa nokikana on rauhoitettu ainakin näillä vesillä. En tiedä onko rauhoitus ihan yleinen. Minun aikanani rannassamme ei ole näkynyt nokikanoja. Tänä aamuna yksi uiskenteli taas rannassa. Kävin nyt kuvaamassa linnun uudelleen. Samalla huomasin toisen hieman kauempana ruokovallin päällä.

Nokikana.jpg

Kauempana sinisorsa uiskentelee karkuun. Nokikana jäi vielä etsimään syömistä.

Nokikana2.jpg

Lintu päätti sitten siirtyä hivenen takavasempaan. Se silmäili minua hivenen epäluuloisesti.

Nokikana3.jpg

Kumpi meistä lienee ollut uteliaampi. Se jäi pitämään minua silmällä kortteikon reunaan.

Nokikana4.jpg

Tänään on Tornien taisto -päivä. Lintutornissa näkyikin heti aamusta ainakin puolikymmentä bongaria kisailemassa. Nyt onkin hyvä päivä siihen hommaan: ei sada, ei ole liian kirkasta, eikä liian tuulista.

Ruusu kaikille äideille:

Ruusu.jpg

Hyvää ja aurinkoista äitienpäivä-viikonloppua!