Tein pari linotyötä. Laattana käytin Sohvin lattiasta revittyä maton palaa. Maton kappale on helpompi työstää kuin linolevyt, joita myydään taidetarvikekaupoissa. Tosin nyt on jo pehmyempääkin linolevyä. Toiseen kaiversin pöllön ja toiseen koskikaran. Pöllöstä tuli tavallistakin pöllönpi, joten korjailen laattaa hieman. Katson sitten, onko se esittelykelpoinen.

Tässä on koskikarasta tehdyn linovedoksen suunnitelma. Laatalle kuva tulee kaivertaa lopullisen kuvan peilikuvaksi.

Linosuunnitelma.jpg

Kamera ei ollut matkassa, kun kaiversin laatan loppuun. Joten kaiverretusta laatasta ei ole kuvia. Kuvia ei ole myöskään vedostamisesta. Kaivertimella poistetaan kuitenkin levystä kohdat, jotka jäävät valkoiseksi. Levyyn telataan akrylilinoväriä. Levyn päälle laitetaan paperi. Koko höskä vedetään prässin läpi. Ja niin on saatu kuva paperille.

Tein vedoksia kahdelle erilaiselle paperille: akvarellipaperille ja riisipaperille. Akvarellipapereista osan sävytin vesiväreillä ja kuivatin ennen vedostamista. Riisipaperi on tuttavan Kiinan tuonteja, joten sen koostumuksesta ei ole oikein tarkkaa tietoa. Opettajan mukaan peperissa ei ole kemikaaleja, mutta mistäpä sen varmasti tietää.

Tässä akvarellipaperille tehdyt vedokset: ensimmäinen ja viimeinen. Viimeisessä näkyy jo urien tukkeentuminen. Lisäksi ensimmäisen vedoksen jälkeen huomasin linnun nokan alapuolella olevan kapean kaiverruksen menneen tukkoon, joten vätäisin sen isommaksi. Enpä tiedä olisiko kannattanut. 

Linovedos_akvarellipaperi.jpg

Riisipaperille tehty vedos kuultaa läpi, joten paperiä ei ole sävytetty, vaikka siltä näyttääkin. Riisipaperi on ohumpaa kuin käyttämäni akvarellipaperi. Se kuitenkin irtosi laatasta hyvin. Viime vuonna kokeilemani japaninpaperi tarttui laattaan kiinni ja rikkoontui irrotettaessa. Riisipaperiin jäi värikohtiin kuitenkin noita vaaleita pisteitä. Se voi johtua joko jo telassa olleesta kuivahtaneesta maalista tai paperin tarttumisesta kiinni laattaan, jolloin väri tavallaan jäi laattaan eikä tarttunut paperiin. Voihan olla myös, että maton palan pintakuviointi näkyy riisipaperissa helpommin kuin akvarellipaperissa.

Linovedos_riisipaperi.jpg

Kaivertamissuunnalla on hyvin suuri merkitys lopputuloksessa. Se tulee miettiä, jo työtä aloittaessa. Väriä kumminkin tarttuu kaiverruksen harjanteisiin ja se näkyy viiruina vedoksessa. Välillä on hyvä pestä laatta ja kuivata, muuten käy kuten minulla. Homma alkaa suttaantua. Akryliväri kuivuu myös nopeasti, joten vedostamisessa tulee olla kohtalaisen nopea. Välillä jouduin suihkauttamaan vettä telausalustalle väri sekaan.

Pidin muuten enemmän noista akvarellipapereille tehdyistä vedoksista, varsinkin niistä sävytetyistä papereista.