Kukkien ja lintujen päivityslistat ovat olleet vähän jälkijunassa minulla. Joskus leivän hankkiminen haittaa näitä hyviä harrastuksia. Kuvia kuitenkin olen ottanut sekä kasveista että linnuista.

Useaan otteeseen olen nähnyt kankaalla nuolihaukan. Joka kerta se kuitenkin pääsee yllättämään minut. Tosin moneen monituiseen kertaan ei minulla ole ollut edes kameraa mukana, kun olen kankaalla lenkkeillyt. Muutamana iltana ajelimme kuitenkin autolla tarkastusreissulla. Silloin nuolihaukka lähti saattelemaan autoamme houkutellen peltihirviötä perässään. Se istahti kelon oksalle. Likemmäksi tultuamme se siirtyi seuraavalle kelolle. Kuva tuli otettua sitten liian kaukaa.

Nuolihaukka.jpg

Käen kukuntaa on kuulunut alkukesästä lähtien, mutta näkösälle se ei ole tullut. Olenkin odotellut milloin käki pyrähtää pihapiiriin. Eilen se tuli istuskelemaan sähkölangalle. Yleensä käki tulee näin syyskesästä tähän pihan puihin tai langalle piipahtelemaan. Kahvia juodessani nappasin kuvan keittiön ikkunan läpi.

K%C3%A4ki.jpg

Tällaiset huonolaatuiset kuvat saavat minulla kamerakuumeen nousemaan. Kahdeksan vuotta kameralla taitaa olla jo eläkeikä. Toisaalta, ainahan voin syyttää kameraa, kun kuvat eivät onnistu. Mokomakin rakkine.

Linnuista kukkasiin. Viikolla minulta kysäistiin, että joko sata kukkaa on täynnä. Eipä taida vielä olla. Selasin kuvakansioita muutamia taaksepäin, joten nämä kukat taitavat olla käänteisessä aikajärjestyksessä. En jaksanut vielä velata kovin kauas, joten välistä uupuu joitakin kukkia.

Kanervat kukkivat nyt tosi kauniisti jäkälien seassa kankaalla.

Kanerva.jpg

Syysmaitiainen kukki kylätalon kukkapenkissä.

Syysmaitiainen2.jpg

Ojakärsämö kukki taas minun kukkapenkissäni.

Ojak%C3%A4rs%C3%A4m%C3%B6.jpg

Nurmitatar kasvoi pellon pientareella. Isäntä tuumi, että huonosti ruiskutettu.

Nurmitatar.jpg

Kukko- ja kanaheinä eli nurmilauha kukkii rannassa.

Nurmilauha.jpg

Rannassa nurmilauhan seurassa kukki myöskin hevonhierakka.

Hevonhierakka.jpg

Mesiangervoita kukkii taas lähes joka paikassa. Ei kuitenkaan ihan hiekkakankaalla.

Mesiangervo.jpg

Kannusruoho ei kuki enää. Isäntä sipaisi raivaussahalla nurkkajuuret siistiksi. Siinä meni kannusruohotkin nurin. Piti ottaa äkkiä kuva ennen, kuin kukat nuupahtavat. Mutta nou hätä, heti kohta paikalla alkoi nousta uutta kasvustoa. Tällainen kasvuvoima saa isännän verenpaineen nousemaan. Minä olen jo onnistunut kehittämään itselleni putkinäön. Nostan katseeni pitkäksi venyneistä heinistä ja 'ryönästä' kaukaiseen horisonttiin. Ah, näyttääpä maailma kauniilta.

Kannusruoho.jpg

Laskeskelinpa, että kukkia on kasassa 84 ja lintuja 87. Epäilenpä, että lintujen kasaan saaminen on haasteellisempaa kuin kukkien. Huomaan pellolla kävellessäni, että tuokin rikkaruoho (anteeksi luonnonkukka) on vielä kuvaamatta. Lintujen kohdalla pitänee panostaa syysmuuttoon. Syysmuutto onkin jo aluillaan. Kahlaajat ovat ainakin parvina liikkeellä.

Erittäin mukavaa alkanutta elokuuta.