Vai mitä sanotte tästä? Sunnuntai-aamupäivällä pääsi vielä kotirannasta jäälle ja jäänkautta padolle. Sunnuntai-iltana tilanne oli tällainen:

Rantapore%20140419.jpg

Onneksi oli kumpparit. Kevät toi myös enemmän ulkoilua työn merkeissä. Minä  tiirailenkin nyt klapihommissa aitiopaikalta, että pulahtaako tänä keväänä kukaan jäihin. Tänään vielä oli jäällä pilkkijöitä, hiihtäjiä ja potkukelkkailijoita. Jostain kohti jäälle kumminkin pääsee. Minä yritin jäälle naapurin veneen luota. Siitä samaisesta kohti näin tänään hiihtäjän tulevan jäälle. Illan suussa siinäkin kohti kumpparit sai jo huuhdeltua rantaporeessa. Minun puolestani jäälle meno saa nyt olla.

Padolla olen käynyt katsomassa, että onko uusia muuttajia tullut maisemiin. Jäältä näkisi ojan suun paremmin, mutta nyt pitää jo tyytyä naapurin veneen vierestä kuvaamaan. Eilen vielä pääsin vähän lähemmäksi jäätä pitkin kohti ojan suuta. Silloin oli aamupäivällä isokoskelopariskunta jään reunalla lepäilemässä. Illalla niitä ei enää näkynyt. Eikä näkynyt tänäkään päivänä. Taisivat jatkaa muuttomatkaansa kohti pohjoista.

Isokoskelot%20140419.jpg

Tänä iltana ojan suussa uiskenteli telkkäpariskunta. Muutoin oli vielä hiljaiseloa sulapaikassa.

Telk%C3%A4t%20150419.jpg

Olen käynyt padolla harvase ilta. Muutamana iltana kuvasin joutsenia. Päällekkäisvalotuskokeilulla pistin ne pilveen. Näitä päällekäisvaloltuskokeiluita olen tehnyt enemmältikin. Palaan niihin joskus myöhemmin.

Joutsenet%20pilvess%C3%A4.jpg

Pihalintujakin olen kuvannut. Meillä taisi yksi sepelkyyhky karahtaa kiville. Tämä on niitä onnenkantamoisia. Olin hiipailemassa kameran kanssa ulko-ovesta ulos, kun sepelkyyhky kökötti pihasoralla heti oven takana. Ei polonen ymmärtänyt, että mikä sieltä ulko-oven raosta räpsyy.

Sepelkyyhky%20090419.jpg

Sepelkyyhkyjä pesii meillä ihan lähimetsässä. Mikäs siinä on pesiessä, kun viljapelto on vieressä ruokapaikkana. Harakatkin pesivät meillä ihan vieressä. Joskus pistää oikein vihaksi, kun ne pesivät makuuhuoneen ikkunan takana kasvavassa salavassa. Voi sitä käkätystä, mitä ne pitävät poikasilleen kesäyön aamutunteina. Tässä harakka tasapainoilee pihakuusen latvassa myrkyisenä päivänä. Harakallakin teki tiukkaa pysyä tasapainossa silloin.

Harakka%20090419.jpg

Pihakuusen latva on suosittu tähystyspaikka muillekin linnuille. Mustarastas on yleensä arka lintu. Meille se ilmaantuu samaan aikaan, kun klapikone alkaa möykyttämään. Varmaan koneen ääni toimii kutsuäänenä keväästä. Kuusen latvasta tämä mustarastas luritteli mieronluvut kilpakosijalle, joka istuskeli sähkölangalla.

Mustarastas%20120419.jpg

Peipposen ja järripeipon olen kuullut, mutta näköhavaintoa en niistä ole saanut. Ensimmäiset nokkosperhoset näin eilen. Jotain itikoitakin oli illalla rantametsässä. Siispä odottelen kohta västäräkkiä. Sekin kuulee yleensä klapikoneen kevätäänen. Peltohommiin luulen pääseväni pääsiäisen jälkeen. Vielä pelloilla on kovasti lunta. Tosin joistain kohti sänki ja kyntöviilu pilkistää.