Tytär toi Tallinnan reissulta kerran minulle tuliaisia. Paketissa olivat virolaisen Maarja-Magdaleena -lapasten ohjeet ja tarvikkeet. Ohjeet olivat myös onneksi englanniksikin, joten pääsin jyvälle ohjeista. Langat olivat kaksisäikeistä villalankaa. Puikkojen ohjekoko oli 1,5. Puikolle tuli 18 silmukkaa. Minä neuloin lapaset puikoilla nro 2,5. Lapasista tuli ohjeilla minun käteensi sopivat. Minulla onkin naiseksi kohtalaisen isot kädet, joten pienemmillä puikoilla olisin luultavasti joutunut lisäämään silmukoiden määrää.Maarja-Magdaleena-lapaset.jpg

Malli on virolainen perinnelapanen. Malliltaan lapanen on ennemminkin neulekintas. Ranneosa neulotoon kyllä 2 oikein, 2 nurin, mutta oikeat ja nurjat silmukat neulotaan eri väreillä. Neulemallia kutsutaan ohjeessa kalastajanneuleeksi. Ranneosa ei ole siten oikeastaan joustinneuletta, vaan hyvin napakkaa joustamatonta neulosta. Peukalo on hyvin leveä. Ohje piti tarkistaa useaan otteeseen, jotta uskoin peukalon olevan noin leveän. Leveä peukalo tukee kintasmaista vaikutelmaa. Lopputuloksena ovat tiiviit, väljät ja helposti puettavat neulekintaat.

Minulla on jemmassa suomalainen perinnelapaskirja ja sen lisäksi useita modernisoituja perinnelapasten ohjeita. Ongelmana on saada täältä noin ohutta lankaa, joka sopisi vanhojen mallien silmukkamääriin. Vaihteeksi oli mukava neuloa jotain perinteistä.